Egy kisebb sorozatot indítok útjára, amiben a legnagyobb lemezpiacok tavalyi teljesítményét próbálom bemutatni. Hagyományosan öt ilyet szoktak emlegetni: USA, Japán, Nagy-Britannia, Németország és Franciaország. Ez utóbbi és Japán kivételével mindegyikről vannak adataim, szóval velük fogok foglalkozni. Előbb a világ legnagyobb lemezpiacáról, az USA-ról lesz szó. Ebben az esetben hol nagyon részletes számok állnak rendelkezésre, hol pedig elég hiányosak a források. Kezdjük az albumeladásoknál! Ez volt az első év 2004 óta, hogy növekedést produkált a szegmens: 2011-ben 330,6 millió albumot adtak el, míg 2010-ben 326,2-et, ez kb. 1,4 százalékos javulás. Tavaly összességében több zenét adtak el, mint 2010-ben, mintegy 1,6 milliárd albumot és single-t együttvéve, ami kb. 6 százalékos növekedés (ez a tranzakciók számának növekedését jelenti, nem feltétlenül a bevételekét). A trendnek megfelelően a digitális dalértékesítések száma majdnem 100 millióval, 1,27 milliárd darabra emelkedett, miközben 112 dal ilyen formájú eladásai lépték át az 1 milliós határt, amíg 2010-ben csak 80. Létezik egy bizonyos track-equivalent-album (TEA) kifejezés a szakzsargonban, ami 10 online dalvásárlást egy albumnak számol. A hagyományos és TEA albumokból együtt 457,7 milliót adtak el tavaly, ami kb. 3,2 százalékos növekedés 2010-hez képest (természetes következménye a hagyományos album- és single eladások növekedésének). A digitális formátumú albumokból is többet - 16,8 millióval - adtak el, összesen 103,1 milliót. A fizikai formátumok összértékesítése tovább esett, ezen belül természetesen a legnagyobb súlyt a CD piac zsugorodása jelentette, viszont a korábbi évek 18-20 %-os visszaesései után 2011-ben csak 5,7 százalékkal kevesebb, összesen 223,5 millió példány fogyott. A fizikai hanghordozókon belül viszont - a globális trendekkel összhangban - a vinyl eladások szépen növekedtek az USA-ban, majd’ 43 százalékkal 4 millió darabra. Arról nem szólt a jelentés, hogy összességében, a bevételeket tekintve mi történt 2011-ben az USA lemezpiacán, legjobb esetben stagnálás lehetett, ami viszont jó eredmény lenne az elmúlt több mint 10 év csökkenése után. A lemezipar bevételei ugyan sokrétűbbek, mint simán csak zenék direkt eladása a fogyasztónak, azért mégis kicsit biztató, hogy miközben 13,4 millióval kevesebb CD fogyott, a digitális albumokból 16,8 millióval több kelt el. Persze a digitális album olcsóbb is, mint egy CD, így a belőlük származó, egységre jutó bevétel is alacsonyabb, de az előállításuk is kevesebbe kerül. Fontos még megjegyezni, hogy a CD-eladások javulása (az előző évekhez képest jelentősen kisebb mértékű esése) főleg az olcsó, kedvezményes katalógus termékeknek volt köszönhető, miközben az új (és így drágább) megjelenésekből 7,9 millióval kevesebb - összesen 179,4 millió darab - fogyott tavaly, mint 2010-ben. (Forrás: billboard.biz)
Az amerikai lemezipar 2011-es éve számokban
2012.01.26. 18:53
Címkék: cd vinyl usa digitális album 2011 single bevételek eladások lemezipar
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://rockhaven.blog.hu/api/trackback/id/tr683861035
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.