HTML

Rockhaven

Ezen a blogon elsősorban underground zenekarokkal (főleg rock, metal) és lemeziparral, zeneüzlettel kapcsolatos híreket olvashatsz.

Friss topikok

Címkék

200 (14) 2011 (12) 2012 (74) 2013 (15) 2014 (2) 21 (2) a (3) acta (2) adele (3) aftershock (3) against (3) album (79) all (7) amazon (3) amerika (4) and (12) atv (2) bakelit (3) baroness (4) bees (3) behind (6) bevétel (2) bevételek (3) billboard (20) bizkit (2) bizottság (2) blind (2) blood (2) bolt (3) borító (2) born (4) brit (3) britannia (3) budapest (5) bulls (2) buzz (4) by (5) carey (2) cavalera (2) cd (3) chili (3) chino (2) chris (2) circle (2) cobra (3) converge (7) cowell (2) dal (3) danny (2) day (5) days (3) de (3) deftones (6) devo (2) digitális (7) dokumentumfilm (2) doomriders (5) down (3) eladás (11) eladások (18) első (3) emi (6) enslaved (2) ep (2) értékesítés (5) eu (2) európa (29) európai (5) faktor (4) felvásárlás (3) felvétel (2) fesztivál (4) fighters (2) fire (4) foo (2) freak (3) gaga (3) germany (3) go (3) godsmack (2) gojira (2) gold (2) google (2) grammy (2) grand (2) green (8) használt (2) hell (2) hero (3) high (4) hmv (2) hot (3) houston (2) hunter (10) ifpi (3) illegális (3) im (3) in (4) inspired (2) itunes (5) james (5) jog (3) kalózkodás (3) keenan (5) kiadás (2) kislemez (2) klub (2) koloss (11) koncert (20) korn (2) lady (3) leave (6) lemez (11) lemezipar (4) lemezkiadó (2) letöltés (5) limp (2) linkin (2) lista (3) lite (2) live (4) living (2) love (6) machine (3) made (3) madonna (2) magyarország (2) magyar digitális zeneértékesítés online letöltés mobil előfizetés ad supported modell (3) manson (4) marilyn (4) második (2) mastodon (17) mastodon the hunter album 2011 (2) max (2) maynard (5) mdna (2) megaupload (2) melvins (5) meshuggah (13) metallica (3) morello (2) moreno (2) motörhead (2) motorhead (2) mp3 (12) music (8) myself (2) mysteriis (3) nagy (3) nightwatchman (3) no (2) női (2) not (2) nyár (5) of (4) offspring (6) on (7) online (6) osborne (2) osbourne (2) park (2) peppers (3) perfect (2) pipa (2) protest (3) publishing (3) puke (3) rage (3) rage against the machine koncert los angeles la rising 2011 memorial coliseum (3) rammstein (3) rebel (3) record (2) red (3) redigi (2) régi (2) riaa (3) rock (3) rtl (2) scion (2) self (2) simon (2) single (6) slayer (2) sony (7) sopa (2) soulfly (3) soulfly max cavalera új album 2012 (2) split (2) spotify (3) spotify facebook f8 on demand music streaming együttműködés (2) store (3) streaming (5) szám (2) szerzői (3) taylor (2) the (34) things (2) titled (2) to (2) tom (2) tom morello the nightwatchman world wide rebel songs új album 2011 (3) tool (7) top (3) torrent (2) tour (4) turné (51) új (76) universal (7) usa (12) válogatás (2) vermis (3) villain (3) vinyl (6) volition (2) warner (2) way (2) we (7) whitney (2) wide (3) with (3) world (3) x (4) yellow (4) you (4) zene (6) zeneértékesítés (2) zenekarok (2) Címkefelhő

A lemezipar 2011-es éve számokban

tamibasi 2012.04.04. 20:14

Március 26-án jelent meg az IFPI-nak a lemezipar 2011-es évét összefoglaló jelentése, az alábbiakban ennek egy rövid összefoglalóját olvashatjátok. (Korábban itt írtam a digitális zeneértékesítés tavalyi teljesítményéről). A szervezet jelentése alapján a lemezipar (record industry) teljes bevétele 3 százalékkal, 16,6 milliárd dollárra csökkent 2011-ben az azt megelőző évhez képest. A forgalom négy legfontosabb forrásának alakulása a következő volt: a fizikai hanghordozók eladásai 10,2 milliárd dollárra csökkentek 8,7 százalékos visszaesés eredményeként, eközben a digitális piac bevételei 8 százalékkal emelkedtek 4,84-ről 5,23 milliárdra, az előadói jogokból származó pénzek szintén növekedtek, méghozzá 4,9 százalékkal 905 millió dollárra. A negyedik kategória teljesen új, most szerepel először az IFPI szokásos éves jelentésében, magyarul nem is tudom van-e hivatalos elnevezése, így angolul használom: a „synchronization revenues” címszó alatt olyan bevételek értendők, amelyeket a zenéknek pl. filmekben vagy sorozatokban való felhasználása után kap a kiadó. E bevételek is növekedtek 2010-hez képest, egész pontosan 5,7 százalékkal 342 millió dollárra (ilyen jellegű járandóságok korábban is léteztek, csak eddig nem kaptak külön kategóriát). A változásoknak köszönhetően – összforgalom csökkenése, illetve azon belül az alkotóelemek bevételi adatainak alakulása - az egyes források összbevételen belüli aránya is módosult. A digitális zeneeladások már az egész 31, az előadói jogok 6, a „synchronization revenues” pedig 2 százalékát teszik ki. Ahogy a számokból látható, a legmeghatározóbb bevételi forrás még mindig a fizikai hanghordozók, azon belül is a CD-k értékesítése, eladásaik esése 2011-ben pedig 5 százalékkal kisebb volt 2010-hez viszonyítva.

A legnagyobb lemezpiac továbbra is az USA 4,37 milliárd dolláros forgalommal, a második Japán 4,09, a harmadik Németország 1,47, a negyedik Nagy-Britannia (tavaly csúszott le a harmadik helyről) 1,43, és az ötödik Franciaország épp csak 1 milliárd dollár feletti bevétellel. Már a top 5-ön belül is nagy különbségek vannak, ami csak tovább fokozódik, ha a top 10-et nézzük: hatodik a világranglistán Ausztrália (475 millió $), utána a sorrend pedig Kanada (434 millió $), Brazília (262 millió $), Hollandia (240 millió $) és Olaszország (240 millió $). Ugyan összességében tavaly is csökkent a lemezipar bevétele, de természetesen a kép nem ennyire egyszerű. 2011-ben 17 ország zenével kapcsolatos bevételei mutattak növekedést, amelyek közül hét a top 20 piac közé tartozik: Ausztrália (+5,7%), Kanada (+2,6%), Brazília (+8,6%), Dél-Korea (+6,4%), India (+6,2%), Mexikó (+5,5%) és Svédország (+3,0%). Amint látható többnyire a fejlődő országok és/vagy a nyugatiakhoz képest fejletlen lemezpiacok törnek felfelé (megjegyzendő, hogy az említett top 5, érett piacok évek óta zsugorodnak), a BRICS országok közül kettő már itt is érezteti hatását.

Kiemelendő fejlemény, hogy az előadó jogok és „synchronization revenues” együtt már 8 százalékát teszik ki a lemezipar bevételeinek, valamint ezek további növekedése várható. E források néhány évvel ezelőtt még szinte nem is léteztek, de a problémák arra sarkallták a kiadókat, hogy korábban ilyen aprópénznek számító és többnyire be sem szedett összegek után is menjenek. Az USA-ban pl. a rádióktól 5-6 évvel ezelőtt még nem szedtek előadói jogokért pénzeket. Az Egyesült Államokban tavaly 131 millió dollár származott az előadói jogokból a 2010-es 90 millió után (láthatóan egyre nagyobb a hangsúly e pénzforráson), ezzel 14,5 százalékát adja a 905 milliós globális összbevételnek. Ezzel szemben a synchronization bevételek tekintetében viszont ők vezetik a piacot, azok 54,7 százaléka (187 millió dollár) realizálódott náluk, ez a bevételi forrás az USA-ban a leginkább kialakult, valószínűleg egyenes következményeként a sorozatok és filmek gyártásában is megmutatkozó dominanciájának. Tehát a digitális zeneértékesítésen kívül több más új pénzszerzési lehetőség is létezik, amelyek egyre jelentősebbek, a lemezcégek mindenhol meg akarják fogni a legutolsó centet is.

Összefoglalásul túl sokat és főleg újat, eredetit, amit még nem említettem valahol, nem tudok mondani. Így nem is fogok semmit, beszéltek helyettem a számok. (Forrás: billboard.biz)

Címkék: mp3 cd jogok in recording 2012 numbers lemezipar industry ifpi zeneértékesítés bevétele előadói synchronization revenues

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rockhaven.blog.hu/api/trackback/id/tr584364116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása