HTML

Rockhaven

Ezen a blogon elsősorban underground zenekarokkal (főleg rock, metal) és lemeziparral, zeneüzlettel kapcsolatos híreket olvashatsz.

Friss topikok

Címkék

200 (14) 2011 (12) 2012 (74) 2013 (15) 2014 (2) 21 (2) a (3) acta (2) adele (3) aftershock (3) against (3) album (79) all (7) amazon (3) amerika (4) and (12) atv (2) bakelit (3) baroness (4) bees (3) behind (6) bevétel (2) bevételek (3) billboard (20) bizkit (2) bizottság (2) blind (2) blood (2) bolt (3) borító (2) born (4) brit (3) britannia (3) budapest (5) bulls (2) buzz (4) by (5) carey (2) cavalera (2) cd (3) chili (3) chino (2) chris (2) circle (2) cobra (3) converge (7) cowell (2) dal (3) danny (2) day (5) days (3) de (3) deftones (6) devo (2) digitális (7) dokumentumfilm (2) doomriders (5) down (3) eladás (11) eladások (18) első (3) emi (6) enslaved (2) ep (2) értékesítés (5) eu (2) európa (29) európai (5) faktor (4) felvásárlás (3) felvétel (2) fesztivál (4) fighters (2) fire (4) foo (2) freak (3) gaga (3) germany (3) go (3) godsmack (2) gojira (2) gold (2) google (2) grammy (2) grand (2) green (8) használt (2) hell (2) hero (3) high (4) hmv (2) hot (3) houston (2) hunter (10) ifpi (3) illegális (3) im (3) in (4) inspired (2) itunes (5) james (5) jog (3) kalózkodás (3) keenan (5) kiadás (2) kislemez (2) klub (2) koloss (11) koncert (20) korn (2) lady (3) leave (6) lemez (11) lemezipar (4) lemezkiadó (2) letöltés (5) limp (2) linkin (2) lista (3) lite (2) live (4) living (2) love (6) machine (3) made (3) madonna (2) magyarország (2) magyar digitális zeneértékesítés online letöltés mobil előfizetés ad supported modell (3) manson (4) marilyn (4) második (2) mastodon (17) mastodon the hunter album 2011 (2) max (2) maynard (5) mdna (2) megaupload (2) melvins (5) meshuggah (13) metallica (3) morello (2) moreno (2) motorhead (2) motörhead (2) mp3 (12) music (8) myself (2) mysteriis (3) nagy (3) nightwatchman (3) no (2) női (2) not (2) nyár (5) of (4) offspring (6) on (7) online (6) osborne (2) osbourne (2) park (2) peppers (3) perfect (2) pipa (2) protest (3) publishing (3) puke (3) rage (3) rage against the machine koncert los angeles la rising 2011 memorial coliseum (3) rammstein (3) rebel (3) record (2) red (3) redigi (2) régi (2) riaa (3) rock (3) rtl (2) scion (2) self (2) simon (2) single (6) slayer (2) sony (7) sopa (2) soulfly (3) soulfly max cavalera új album 2012 (2) split (2) spotify (3) spotify facebook f8 on demand music streaming együttműködés (2) store (3) streaming (5) szám (2) szerzői (3) taylor (2) the (34) things (2) titled (2) to (2) tom (2) tom morello the nightwatchman world wide rebel songs új album 2011 (3) tool (7) top (3) torrent (2) tour (4) turné (51) új (76) universal (7) usa (12) válogatás (2) vermis (3) villain (3) vinyl (6) volition (2) warner (2) way (2) we (7) whitney (2) wide (3) with (3) world (3) x (4) yellow (4) you (4) zene (6) zeneértékesítés (2) zenekarok (2) Címkefelhő

A digitális zeneértékesítés 2011-ben

tamibasi 2012.02.15. 17:22

Néhány hete jelent meg az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) jelentése a címben említett piaci szegmens tavalyi évéről. Amint korábbi, egyes nemzeti lemezpiacokat bemutató sorozatomban látni lehetett, a digitális zeneeladások tavaly is tovább növekedtek (nem túl meglepő módon) és bizonyos országokban már e források adják a lemezipar forgalmának több mint felét. Az online zeneáruházak (mint egyfajta „klasszikus” digitális értékesítési modell) is tovább erősödtek, addig kiaknázatlan piacokon is megjelentek e cégek, valamint az előfizetéses modellek népszerűsége is növekedett. 2011-ben a digitális zeneértékesítés globális forgalma az IFPI becslése alapján 5,2 milliárd dollár volt, ami 8 százalékos növekedés 2010-hez képest (amely évben 5 százalék volt a növekedés mértéke). A zenék eladásának e formája már kb. 32 százalékát teszi ki a lemezipar bevételeinek világszinten, 2010-ben ez az arány 29 % volt. Ahogy feljebb említettem, bizonyos országokban már a forgalom több mint felét adja a digitális piac. Ezek közül a legfontosabb az USA, mint a világ legnagyobb, meghatározó lemezpiaca, ahol az említett szegmens által generált bevételek az egész 52 százalékát teszik ki, Dél-Koreában 53, Kínában pedig 73 százalékát (ez utóbbi piacok a több – kb. 4 – milliárdos összbevételű USA-hoz képest nem meghatározó tényezők egyelőre, de nagy potenciál rejlik bennük, főleg Kínában). Az utóbbi két országban amúgy a mi fogalmaink szerinti lemezpiac viszonylag fiatal, azok manapság is növekedést mutatnak (2011-es adatok nem állnak rendelkezésemre) több ázsiai állammal egyetemben, bár többnyire alacsony bázison. A nemzetközi szervezet becslése alapján tavaly kb. 3,6 milliárd fizetős tranzakciót (single és album letöltések együtt) bonyolítottak le a digitális piacon, ez 17 százalékos növekedés 2010-hez képest. A legnagyobb eladásokat produkáló single Bruno Mars Just the way you are c. dala volt 12,5 millió letöltéssel, a Top 10 single összeladásai 11 százalékkal emelkedtek 2010-hez képest.

A digitális zenei piacon működő vállalatok az utóbbi időben gyors terjeszkedésbe kezdtek, amíg a legnagyobb ide tartozó cégek 2011 elején csak 23 országban voltak jelent, egy évvel később már 58-ban. Tavaly az iTunes 28 államban nyitott online boltot, így már több mint 50 országban működik az áruház, köztük az összes EU tagállammal, így Magyarországgal is. Egy másik nagy mp3 bolt, a 7Digital tavaly októberben jelentette be terjeszkedését és új üzletet nyitott Ausztráliában, Új-Zélandon, Malajziában és Szingapúrban is, így már 37 országban van jelen világszerte. A nagy előfizetéses, illetve streaming szolgáltatások, mint a Spotify, Deezer, WiMP szintén gyors növekedést tapasztalnak meg. A Spotify már 12 országban érhető el (köztük az USA-val), valamint a Facebook is integrálta magába. Ezeknek köszönhetően nemrégiben már elérték a 3 milliós előfizetői létszámot. A terjeszkedés fókuszában szerepel Ázsia és Latin-Amerika is. Ez utóbbi területen az iTunes pl. 16 boltot nyitott, a 2009-es sikeres mexikói piacra lépés nyomán. Nekünk, magyar fogyasztóknak is, ahogy fentebb írtam bővültek a lehetőségeink, ha digitális formában szeretnénk zenét vásárolni (ami azonban egyelőre kicsit idegen forma számunkra, ahogy a zenevásárlás is). Jelenleg hat helyen tehetjük ezt meg (ami kb. duplája az egy évvel ezelőtti számnak), különböző formákban: a 7Digital, iTunes, Dalok.hu, Vodafone Live, UPC Music, illetve a Hungaroton online zeneboltjában. Persze kérdés, hogy ez mennyire érdekli a magyar embereket, illetve mennyien tudnak ezekről, ugyanis én - aki próbálja követni ezeket az eseményeket – sem tudtam ennek a bejegyzésnek a megírásáig arról, hogy az iTunes, vagy épp a 7Digital hazánkban is működik, tehát a reklámra, a fogyasztók informálására nem helyeztek valami nagy hangsúlyt az érintett cégek.

A digitális formában történő zeneértékesítés tehát tovább növekszik, valószínűsítem, hogy mindegyik szegmensében. Véleményem szerint ez egy hosszú távú folyamat, a jövőben is hasonló tendenciákra számíthatunk. Persze minden piacon lehetnek kisebb különbségek, illetve van, ahol csak most kezd el beindulni a biznisz. Ez utóbbiak közé tartozhat majd Magyarország, ugyanis vízválasztónak értékelem a 2011-es évet annak tekintetében, hogy kettő nemzetközileg meghatározó online mp3 bolt is belépett a magyar piacra. Már előre várom a 2012-es adatokat! (Adatok: IFPI, Digital Music Report 2012)

Címkék: mp3 itunes letöltés digitális eladás 2011 hungaroton bevételek dalok.hu 7digital ifpi zeneértékesítés

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rockhaven.blog.hu/api/trackback/id/tr444113935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása