Néhány hete jelent meg az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) jelentése a címben említett piaci szegmens tavalyi évéről. Amint korábbi, egyes nemzeti lemezpiacokat bemutató sorozatomban látni lehetett, a digitális zeneeladások tavaly is tovább növekedtek (nem túl meglepő módon) és bizonyos országokban már e források adják a lemezipar forgalmának több mint felét. Az online zeneáruházak (mint egyfajta „klasszikus” digitális értékesítési modell) is tovább erősödtek, addig kiaknázatlan piacokon is megjelentek e cégek, valamint az előfizetéses modellek népszerűsége is növekedett. 2011-ben a digitális zeneértékesítés globális forgalma az IFPI becslése alapján 5,2 milliárd dollár volt, ami 8 százalékos növekedés 2010-hez képest (amely évben 5 százalék volt a növekedés mértéke). A zenék eladásának e formája már kb. 32 százalékát teszi ki a lemezipar bevételeinek világszinten, 2010-ben ez az arány 29 % volt. Ahogy feljebb említettem, bizonyos országokban már a forgalom több mint felét adja a digitális piac. Ezek közül a legfontosabb az USA, mint a világ legnagyobb, meghatározó lemezpiaca, ahol az említett szegmens által generált bevételek az egész 52 százalékát teszik ki, Dél-Koreában 53, Kínában pedig 73 százalékát (ez utóbbi piacok a több – kb. 4 – milliárdos összbevételű USA-hoz képest nem meghatározó tényezők egyelőre, de nagy potenciál rejlik bennük, főleg Kínában). Az utóbbi két országban amúgy a mi fogalmaink szerinti lemezpiac viszonylag fiatal, azok manapság is növekedést mutatnak (2011-es adatok nem állnak rendelkezésemre) több ázsiai állammal egyetemben, bár többnyire alacsony bázison. A nemzetközi szervezet becslése alapján tavaly kb. 3,6 milliárd fizetős tranzakciót (single és album letöltések együtt) bonyolítottak le a digitális piacon, ez 17 százalékos növekedés 2010-hez képest. A legnagyobb eladásokat produkáló single Bruno Mars Just the way you are c. dala volt 12,5 millió letöltéssel, a Top 10 single összeladásai 11 százalékkal emelkedtek 2010-hez képest.
A digitális zenei piacon működő vállalatok az utóbbi időben gyors terjeszkedésbe kezdtek, amíg a legnagyobb ide tartozó cégek 2011 elején csak 23 országban voltak jelent, egy évvel később már 58-ban. Tavaly az iTunes 28 államban nyitott online boltot, így már több mint 50 országban működik az áruház, köztük az összes EU tagállammal, így Magyarországgal is. Egy másik nagy mp3 bolt, a 7Digital tavaly októberben jelentette be terjeszkedését és új üzletet nyitott Ausztráliában, Új-Zélandon, Malajziában és Szingapúrban is, így már 37 országban van jelen világszerte. A nagy előfizetéses, illetve streaming szolgáltatások, mint a Spotify, Deezer, WiMP szintén gyors növekedést tapasztalnak meg. A Spotify már 12 országban érhető el (köztük az USA-val), valamint a Facebook is integrálta magába. Ezeknek köszönhetően nemrégiben már elérték a 3 milliós előfizetői létszámot. A terjeszkedés fókuszában szerepel Ázsia és Latin-Amerika is. Ez utóbbi területen az iTunes pl. 16 boltot nyitott, a 2009-es sikeres mexikói piacra lépés nyomán. Nekünk, magyar fogyasztóknak is, ahogy fentebb írtam bővültek a lehetőségeink, ha digitális formában szeretnénk zenét vásárolni (ami azonban egyelőre kicsit idegen forma számunkra, ahogy a zenevásárlás is). Jelenleg hat helyen tehetjük ezt meg (ami kb. duplája az egy évvel ezelőtti számnak), különböző formákban: a 7Digital, iTunes, Dalok.hu, Vodafone Live, UPC Music, illetve a Hungaroton online zeneboltjában. Persze kérdés, hogy ez mennyire érdekli a magyar embereket, illetve mennyien tudnak ezekről, ugyanis én - aki próbálja követni ezeket az eseményeket – sem tudtam ennek a bejegyzésnek a megírásáig arról, hogy az iTunes, vagy épp a 7Digital hazánkban is működik, tehát a reklámra, a fogyasztók informálására nem helyeztek valami nagy hangsúlyt az érintett cégek.
A digitális formában történő zeneértékesítés tehát tovább növekszik, valószínűsítem, hogy mindegyik szegmensében. Véleményem szerint ez egy hosszú távú folyamat, a jövőben is hasonló tendenciákra számíthatunk. Persze minden piacon lehetnek kisebb különbségek, illetve van, ahol csak most kezd el beindulni a biznisz. Ez utóbbiak közé tartozhat majd Magyarország, ugyanis vízválasztónak értékelem a 2011-es évet annak tekintetében, hogy kettő nemzetközileg meghatározó online mp3 bolt is belépett a magyar piacra. Már előre várom a 2012-es adatokat! (Adatok: IFPI, Digital Music Report 2012)