HTML

Rockhaven

Ezen a blogon elsősorban underground zenekarokkal (főleg rock, metal) és lemeziparral, zeneüzlettel kapcsolatos híreket olvashatsz.

Friss topikok

Címkék

200 (14) 2011 (12) 2012 (74) 2013 (15) 2014 (2) 21 (2) a (3) acta (2) adele (3) aftershock (3) against (3) album (79) all (7) amazon (3) amerika (4) and (12) atv (2) bakelit (3) baroness (4) bees (3) behind (6) bevétel (2) bevételek (3) billboard (20) bizkit (2) bizottság (2) blind (2) blood (2) bolt (3) borító (2) born (4) brit (3) britannia (3) budapest (5) bulls (2) buzz (4) by (5) carey (2) cavalera (2) cd (3) chili (3) chino (2) chris (2) circle (2) cobra (3) converge (7) cowell (2) dal (3) danny (2) day (5) days (3) de (3) deftones (6) devo (2) digitális (7) dokumentumfilm (2) doomriders (5) down (3) eladás (11) eladások (18) első (3) emi (6) enslaved (2) ep (2) értékesítés (5) eu (2) európa (29) európai (5) faktor (4) felvásárlás (3) felvétel (2) fesztivál (4) fighters (2) fire (4) foo (2) freak (3) gaga (3) germany (3) go (3) godsmack (2) gojira (2) gold (2) google (2) grammy (2) grand (2) green (8) használt (2) hell (2) hero (3) high (4) hmv (2) hot (3) houston (2) hunter (10) ifpi (3) illegális (3) im (3) in (4) inspired (2) itunes (5) james (5) jog (3) kalózkodás (3) keenan (5) kiadás (2) kislemez (2) klub (2) koloss (11) koncert (20) korn (2) lady (3) leave (6) lemez (11) lemezipar (4) lemezkiadó (2) letöltés (5) limp (2) linkin (2) lista (3) lite (2) live (4) living (2) love (6) machine (3) made (3) madonna (2) magyarország (2) magyar digitális zeneértékesítés online letöltés mobil előfizetés ad supported modell (3) manson (4) marilyn (4) második (2) mastodon (17) mastodon the hunter album 2011 (2) max (2) maynard (5) mdna (2) megaupload (2) melvins (5) meshuggah (13) metallica (3) morello (2) moreno (2) motorhead (2) motörhead (2) mp3 (12) music (8) myself (2) mysteriis (3) nagy (3) nightwatchman (3) no (2) női (2) not (2) nyár (5) of (4) offspring (6) on (7) online (6) osborne (2) osbourne (2) park (2) peppers (3) perfect (2) pipa (2) protest (3) publishing (3) puke (3) rage (3) rage against the machine koncert los angeles la rising 2011 memorial coliseum (3) rammstein (3) rebel (3) record (2) red (3) redigi (2) régi (2) riaa (3) rock (3) rtl (2) scion (2) self (2) simon (2) single (6) slayer (2) sony (7) sopa (2) soulfly (3) soulfly max cavalera új album 2012 (2) split (2) spotify (3) spotify facebook f8 on demand music streaming együttműködés (2) store (3) streaming (5) szám (2) szerzői (3) taylor (2) the (34) things (2) titled (2) to (2) tom (2) tom morello the nightwatchman world wide rebel songs új album 2011 (3) tool (7) top (3) torrent (2) tour (4) turné (51) új (76) universal (7) usa (12) válogatás (2) vermis (3) villain (3) vinyl (6) volition (2) warner (2) way (2) we (7) whitney (2) wide (3) with (3) world (3) x (4) yellow (4) you (4) zene (6) zeneértékesítés (2) zenekarok (2) Címkefelhő

X-faktor: élet a tv-show után

tamibasi 2012.01.20. 20:49

Alapvetően a lemezekről és a koncertekről fogok írni ebben a bejegyzésben. Kulisszák mögötti információkat nem kell várni, még közelítő jellegű adatokat is nehéz találni az említett dolgokról (főleg a koncertekről), de azért megpróbálkozom vele. Először az albumok. Ezekről nehéz dolog zenei szempontból írni, valamint felesleges is, ezért nem is erőltetem (nem ismerem őket amúgy), helyette tehát az üzletről, először is a költségekről: egy ilyen jellegű kiadvány pénzügyi vonzatai jelentősen alacsonyabbak, mint egy zenekar új dalokat tartalmazó albumáé, illetve magának az előadónak a felépítése is olcsóbb és gyorsabb. Egy banda új számokkal teli új lemezénél meg kell írni/íratni az új dalokat, azokat fel kell venni/vetetni, session zenészeket, producert kell fogadni, stúdiót bérelni egy hosszabb periódusra, egyedi borítót terveztetni, azt és a lemezt, tokokat legyártatni és reklámozni a terméket. Az előbb felsoroltakhoz képest előnyben van egy X-faktor énekes kiadója, mert a dalok kölcsönvettek (azért jogdíjat fizetnek), nem kell azokat megírni, a zenét felvenni, csak az éneket, ami részben megtörténik a tv-műsorban így csak rövid ideig kell stúdió. A borítók egy kaptafára készülnek, persze a gyártási folyamatokat ugyanúgy pénzelni kell. Ami további fontos, talán a legnagyobb előny, hogy a lemezt szinte nem is kell reklámozni, mert a tv-show hónapokon keresztül sikeresen végezte azt. Tehát amellett, hogy a műsor hatalmas nézettséget és pénzt hoz a tv csatornának (valamint telekommunikációs partnerének és az államnak is csurran-cseppen), mellette még besegít a kiadónak az eladásokba. A munka- és költségmegosztás részletei nem ismertek előttem, de az látható, hogy több cég (esetünkben legfontosabb a tv és a kiadó) egyidejű, rendkívül megtervezett és összehangolt munkájáról van szó, amivel sokkal (költség)hatékonyabbak tudnak lenni saját dolgukban. Kiemelendő még az énekes sztárrá tétele, amin szintén nagyot lehet spórolni, ugyanis azt a tv-műsor szinte önmagától, különösebb erőfeszítés nélkül elvégzi, persze cserébe tiszavirág életű sztárokat kapunk. További nagyon fontos tényező az idő, ugyanis a lehető leghamarabb elérhetővé kell tenni a lemezeket, mert az idő múlásával múlik az emberek érdeklődése is új kedvenceik iránt. Bizonyos énekesek lemezei (Muri Enikőé biztosan) már a döntő másnapján megvásárolhatók voltak a Blikk mellékleteként 999 Ft-ért, a többiek lemezei pedig a december 21-ei aréna koncerten (az ár jellemzően 2000 Ft). A lényeg tehát egységesíteni a kiadványokat amennyire lehet, együttműködés révén hatékonyabban dolgozni, költségeket csökkenteni (valamint kevésbé fontos tényezőkre kevesebbet szánni) és a lehető leghamarabb piacra dobni a lemezeket. Ez a fokozott együttműködés elsősorban tehát az RTL Klubot és a Sony Music-ot jelenti.   
Most azonban nézzük a konkrét albumokat. Öt második szériás X-faktor versenyző van jelenleg a MAHASZ listán, négyük remek pozícióban, az ötödik Kováts Vera viszont már csak 29. (múlt héten 32.), ahova a 13. nyitóhelyről csúszott. (Érdemes megjegyezni, hogy az első szériából hárman még mindig a listán vannak „A második X” című lemezükkel). A győztes Kocsis Tibor természetesen az első helyen nyitott az eladások első hetében, amit az óta is tart és mára már több mint 20 000 példány kelt az első X-es albumából. A második helyezett Muri Enikő a MAHASZ listán a második helyet szerezte meg, amit az oda való felkerülés – négy hét – óta töretlenül tart és az ő lemezéből is több mint 20 000 darabot vásároltak a rajongók, így már ez is duplaplatina. A harmadik helyezett Baricz Gergő a harmadik helyen nyitott, azóta két helyet csúszott vissza és ő is eladott több mint 10 000 darabot első X-es lemezéből. Az eddig nem említett Tarány Tamás a hetedik helyen kezdett, volt az óta kilencedik is, a múlt heti eladásoknak köszönhetően azonban feljött a harmadik helyre. Hogy lemezéből kb. mennyi kelhetett el arról fogalmam sincs, de biztos, hogy nem több mint 5000 darab. Három hét alatt tehát legalább 50 000 darab fogyott az X-faktor lemezekből, ami nem rossz. A szerintem sikeres lemezértékesítések után nézzük a koncerteket. Itt már azonban nem olyan rózsás a kép, mint gondoltam, illetve sejteni lehetett. A nagy arénás koncertből a hatalmas érdeklődés miatt 2010-ben kettő is volt, 2011-ben csak egy (arról sem találtam beszámolót, hogy mennyien voltak, mekkora volt a siker stb.). A már útjára indult sportcsarnokos országjáró turné állomásaiból pedig többet is töröltek a szervezők, mert az elővételes jegyeladások alapján túl kockázatosnak tartották volna megtartani azokat. Egyes lapok információi szerint 3-4000 néző esetén lehet nullára kihozni egy ilyen bulit - de ugye nyereséget is szeretnének a szervezők - és úgy tűnik, hogy ezt nem látták biztosítottnak. A Sony Music természetesen nem kommentálta a helyzetet. A törölt helyszínek között van Veszprém, Békéscsaba, Székesfehérvár, Zalaegerszeg és Sárospatak is. Persze meg lehet nevezni fő okként a gazdasági helyzetet (de az tavaly sem volt sokkal jobb), de szerintem az érdeklődés sincs akkora, mint tavaly. A jegyárak állóhelyre 2900 és 3900 Ft, ülőhelyre 3400 és 4400 Ft-ba kerülnek (előbbi ár az elővételes), ami magyar produkció esetében drágának mondható, illetve az már legfelsőbb kategóriás produkciók áraihoz hasonló.
Ahogy tehát látható, eddig felemásak a második X-faktor üzleti eredményei. A jónak tűnő lemezeladások mellett a koncertek terén erős a visszaesés. Persze az albumok értékesítésének valós eredményét csak később lehet megítélni, ugyanis nem tudom, hogy az első széria lemezeiből megegyező időszakban mennyi ment el, így nehéz összehasonlítani. Amúgy minden relatív, az eddigiek az előző szériához képest tűnnek gyengébb eredménynek, de valószínűleg továbbra is eléggé jövedelmező az üzlet.

 

FRISSÍTÉS: Időközben változások álltak be (vagy a forrásom volt rossz), és a zalaegerszegi X-Faktor koncert február 17-én megrendezésre kerül, ezek után elképzelhető, hogy további, korábban töröltnek hitt bulik is meg lesznek tartva.
 

Címkék: rtl klub sony koncert x lemez music turné aréna faktor eladások

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rockhaven.blog.hu/api/trackback/id/tr563602580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása