Néhány nappal ezelőtt jelentette be a Billboard, hogy új szabályokat vezettek be a tekintetben, hogy mi számít bele egy új album, illetve single eladási mutatóiba. A rendszer november 21-én lép életbe, az azutáni megjelenésekre vonatkozik. Az irányelvek szerint a megjelenés utáni négy hétben a 3,49 dollárnál olcsóbban értékesített albumok nem számítanak bele az eladási mutatókba, így a Billboard listák összeállításánál sem veszik figyelembe azokat. A single-k esetében ez a küszöb 39 cent és a megjelenés első három hónapjára vonatkozik. (A közlemény konkrétan nem említi, de valószínűleg a digitális formátumra vonatkozik a változás.) A 3,49 dolláros küszöb választására két indokot adott a Billboard: egyrészt ez kb. fele annak az összegnek, amibe egy digitális album kerül a kiskereskedőknek (átlagban 7,5 dollár), másrészt pedig mert az öt legnagyobb kereskedő (Walmart, Amazon, iTunes, Best Buy és Target) árazási politikáját ez nem befolyásolja, mivel azok új albumokat általában nem kínálnak ilyen alacsony áron az említett időszakban. Egy ilyen eset azonban pont a közelmúltban mégis előfordult és ez volt, ami gondolkodásra és végül változtatásra késztette a Billboardot. Ez pedig a nagy port kavart Amazon akció volt a májusban megjelent Lady Gaga lemezen, amikor is az online boltban két teljes napon keresztül 99 centért lehetett megvenni az albumot. Ennek hatására az Amazon az első héten 440 000 darabot adott el belőle mp 3 formátumban (ebben benne vannak a normál áras értékesítések is), ennek meghatározó része valószínűleg 99 centes áron történt. Ez az akció így jelentős mértékben megdobta a Born this way első heti eladásait, az ennek köszönhetően érte el az 1,11 milliós eredményt (csak USA), a nélkül valószínűleg több százezer példánnyal kevesebb fogyott volna. Amit még fontos megjegyezni, hogy ez az akció az Amazon önálló kampánya volt, ő rendes nagykereskedelmi áron, 8,4 dollárért vette meg a digitális albumot a kiadótól, tehát a lemezcég és az előadó bevételét ez nem rontotta. (Erről részletesebben itt olvashatsz.) A Billboard ezzel a lépéssel minden akarata ellenére lehetséges, hogy belenyúlt a piacba és új irányelvei bizonyos albumok esetében befolyásolhatják az árazást. De mondjuk az előbbi Amazon példában az akció lényege a reklám volt magának az online boltnak és odacsapni a konkurenciának, az árazásnál nekik nem szempont, hogy úgy az eladások majd az beleszámítnak-e a Billboard 200 összeállításába. A kiadóknak persze ez fontos, de azok meg nem szólhatnak bele, hogy a kiskereskedő milyen áron kínálja a portékáját. Az új rendszer véleményem szerint kisebb konfliktusok forrása lehet a lemezcégek és a kiskereskedők között, de mivel az ilyen jellegű akciók (nagyon népszerű előadó lemeze ilyen olcsón) nem gyakoriak, így nem hinném, hogy komoly problémákat okozhatna.
Változások a Billboard listák összeállításában
2011.11.18. 15:37
Címkék: lista szabály billboard elv 200 összeállítás
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://rockhaven.blog.hu/api/trackback/id/tr73394277
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.