Az után, hogy a múlt héten arról szóltak a hírek, hogy újrakezdődnek a megakadt tárgyalások az EMI tulajdonosa (Citigroup) és a lehetséges vevők között, a vártnál jóval hamarabb pont került az ügy végére, már a múlt hét végén. Az EMI lemezkiadó részlegét (új albumok létrehozása, kiadása, reklámozása tartozik ide) a Universal Music vette meg (pontosabban az azt birtokló Vivendi) 1,9 milliárd dollárért, a zeneműkiadó részleget (EMI Music Publishing) pedig a Sony 2,2 milliárd dollárért. Ezek egyelőre azonban még nem befejezett adás-vételek. Mivel mindkét esetben egy néhány cég által dominált (oligopol) piacról van szó, amelyek most tovább koncentrálódnak, ezért e felvásárlásokat még jóvá kell hagynia az ilyen jellegű, piacszabályozási kérdésekkel foglalkozó szabályozó testületeknek az atlanti óceán mindkét partján. (Ha egy lemezpiacon kívülről érkező fél lett volna a vevő, akkor más a helyzet.) Szakértők szerint ez Európában fog nagyobb gondot okozni a cégeknek, illetve azok közül is a Sony-nak lesz nehezebb dolga. A legutóbbi hasonló esetben, amikor 2004-ben a Sony és a BMG lépett frigyre (egy 50-50 %-ban birtokolt közös vállalat formájában, Sony BMG), akkor is Európában volt nekik több munkájuk a jogi engedélyek megszerzésével, aztán 2008-ban pedig a Sony megvette a BMG részét, ettől fogva ismét Sony Music a cég neve. Jelenleg a szerződést még nem írták alá, a Citigroup és a Sony vezette befektetői csoport még dolgozik a szövegezésen. Az a hír járja, hogy a Sony/ATV Music Publishing (a Sony és a Michael Jackson Family Trust tulajdona) fogja menedzselni az EMI Music Publishinget, de a két cég által birtokolt szerzői jogok külön lesznek kezelve. Egy, direkt az EMI zeneműkiadójának megszerzése céljából létrehozott vállalat fogja birtokolni azokat, és a Sony David Geffennel együtt befektetőként lesz jelen, valamint a Sony/ATV menedzsment szolgáltatásokat is fog nyújtani az új cégnek. Ez már lehet, hogy annak a tervnek a része, ahogy az esetlegesen felmerülő jogi problémákat akarják elkerülni, amelyben a Sony BMG ügy korábbi tapasztalatai is sokat segíthetnek. Azért a zeneműkiadó felvásárlása a nagyobb horderejű, mert az EMI Music Publishing világszinten vezető a zeneműkiadásban, rendkívül értékes a katalógusa, amelyet a szakemberek az egyik legátfogóbbnak és változatosabbnak tartanak és több mint 1,3 millió dal jogait birtokolja (pl. Beyoncé, Drake, Jay-Z, Norah Jones, Rihanna, Prodigy, Amy Winehouse, Ozzy Osbourne, P!nk, Alicia Keys, Arcade Fire, Kanye West). Ezzel a lépéssel a Sony/ATV lenne a legnagyobb szerzői jogokat kezelő cég kb. 1,26 milliárd dolláros forgalommal - ebből 761 millió dollár az EMI zeneműkiadó révén - egy olyan üzletágban, ahol már nem sokat kell befektetni, csak a régiekből beszedni a pénzt. (A jogi jóváhagyásig ez az összeg csak feltételes.) A második legnagyobb ilyen cég, az eddig vezető Universal Music Publishing lenne 898 milliós, a harmadik pedig a Warner/Chapell Music 556 millió dolláros bevétellel.
Szakértők szerint az EMI lemezkiadó kis piaci részesedése és rossz pénzügyi helyzete miatt az USA-ban valószínűleg kevés jogi akadállyal fog találkozni a felvásárló Universal Music. Így azoknak együttes éves bevétele kb. 7,7 milliárd dollár lehet, amelyből 6,04 milliárd az övé, a többi az EMI-é. Utána következik a Sony Corp. 6,06 milliárddal (az EMI Music Publishing felvásárlását számítva 6,8 milliárddal), harmadikként, tehát az utolsó majorként pedig a Warner kicsit kevesebb, mint 3 milliárd dolláros éves bevétellel. A különbség eléggé látványos az első kettő és a harmadik között, nem lepődnék meg, ha előbb-utóbb a Warnert is megvenné valaki.
Persze vannak, akik egyáltalán nem repesnek az örömtől a felvásárlások hallatán. Leginkább a független kiadók ezek, akiknek a szakmai szervezete, az IMPALA (Independent Music Companies Association, eredetileg Independent Music Publishers and Labels Association) már lépett az ügyben és hallatja a hangját. Szerintük mostanában már több olyan üzlet is megköttetett, amik rontják az erőegyensúlyt, illetve a piacra való belépés lehetőségét ez pedig csak tetézné a bajokat. A szervezet elnöke szerint a Universal Music már így is túl nagy, nem rég pedig már kérték a megfelelő szervet, hogy vizsgálják ki a Universal és a Live Nation együttműködését. Hozzátette, hogy szerinte a Universal abban bízik, hogy bizonyos részlegeinek elidegenítéssel elérheti, hogy ne ütközzön jogi akadályokba, de az elnök szerint ez nem fog működni. Szerintem végül mindkét cég megkapja az engedélyt a felvásárlásokra, ha egy kicsit több idő és papírmunka is kell majd hozzá, de kapcsolataik révén ez nem jelenthet megoldhatatlan problémát.
Tehát az olyan legendás zenekarokat, mint a Rolling Stones (akik nemrégiben ott is hagyták az EMI-t), Beatles vagy Pink Floyd, felfedező legendás hírű kiadó lába alól kicsúszott a talaj és oda jutott, hogy el kellett adni, ráadásul két darabban történt ez meg és a konkurencia volt a vevő. Az okokról nem sokat tudok, de több zenész, hozzáértő is mondta, hogy nem szakemberek irányították a céget. Amiről még nem nagyon tudni és nagyon érdekel, hogy hogyan tagozódik be főleg az EMI lemezkiadó a Universalba, milyen viszony lesz köztük, milyen név alatt fognak megjelenni az EMI kiadványai stb. Ezekre azonban még csak később kapunk választ, előbb még véglegesíteni kell az adás-vételeket.