Az USA-ban május 1-jén került a boltokba a Cooking vinyl és Manson saját cége, a Hell, etc. gondozásában a Born Villain címet viselő album. Ez az első nem nagykiadós korongja azután, hogy a 2009-es The High End Of Low kereskedelmileg gyatrán teljesített és végül elváltak Manson és a Universal útjai (igazából a Nothing/Interscope adta ki a lemezeit, ami a Universal leányvállalata). Persze ez egy folyamat volt, már a 2007-es lemez sem fogyott annyira, véleményem szerint egyszerűen a banda felett eljárt az idő, elmúlt a divat. Persze, hogy pontosan mi történt a felek között, mi vezetett a szakításig, azt sosem fogjuk megtudni, illetve mindkét érintett másképp láthatja. De valószínűleg fontos szerepet játszott a mondhatni természetes érdekellentét, miszerint is a kiadó számára a legfontosabb, hogy mennyi fogy a lemezből, a zenész, zenekar számára pedig művészi szabadság. Na tehát ezek után kijött az első független lemeze, amelyből 38 000 darab kelt el az USA-ban az első héten, amivel a Billboard lista tízedik helyét szerezte meg. (A régebbi lemezek eladásairól itt olvashatsz.) A korábbiak után ez nem jelentős visszaesés, vagyis inkább úgy mondanám, hogy lehetett volna rosszabb is, valamint én rosszabbra számítottam. Egy független, ráadásul angol székhelyű kiadó, valamint a saját cég azért nem tud olyan hátteret biztosítani, mint egy major kiadó, így kifejezetten jó eredmény ez. Persze lehet mondani, hogy azért mégis csak gáz egy kicsit, hogy ennyi eladott példánnyal tízedik valaki a Billboardon (a múlt héten Jack White első szólólemeze, a Blunderbuss 138 000-rel No. 1. lett), de minden hétre nem juthat több új lemez, ami több százezres eladásokat produkál, törvényszerűen vannak langyosabb hetek, amikor ennyivel is el lehet csípni jó helyezéseket. Marilyn Manson még nagy név, de már messze nem annyira, mint a ’90-es évek második felében, illetve a 2000-es évek elején. Lehet mondani (mint ahogy a Lamb Of God énekese tette, itt olvashatók részletek belőle) a 38 000-es Manson eladási adat alapján, hogy már tényleg a végsőket rúgja a lemezipar, és hogy nagy szükség van a kiadókra, de ez annál összetettebb. Egy lemez eladásaiból nem lehet ilyen következtetéseket levonni. Amint írtam Marilyn Manson felett eljárt az idő, volt egy kb. 8 éves periódusa a csúcson, egy generációnak sztár volt, de szerintem a mai fiatalokat már nem annyira fogja ő meg, a régi arcok meg eltünedeztek mellőle. Az előbb említett banda énekese által vizionált hatalmas rajongótábor szerintem már nem létezik, ennyi embert érdekel annyira az öreg sokkrocker, hogy azonnal megvegye az új lemezét. A trend nyilvánvaló és millió zenekart lehetne említeni, akik Mansonnal hasonló időszakban hatalmas sztárok voltak, ma pedig ők is néhány tízezer lemezt adnak el a megjelenés első hetében. (Szintén érdekes lesz majd a csúcsról lefelé már jó ideje elindult The Offspring június végén megjelenő új lemezének fogadtatása.)
A Born Villainről zeneileg nem tudok írni, mert nem hallottam – kivéve a klipes dalt – és az igazat megvallva nem is szándékozom ezen változtatni. Ahogy többek, így én is kinőttem Mansonból, illetve már nem elégít ki az ilyen jellegű zene, egészen más érdekel már egy jó ideje. Aki élőben szeretné látni a korosodó énekest és szinte teljesen új felállású bandáját, az készüljön, mert május 24-én Európába érkezik a Hey, Cruel World… Tour. A 24 koncertből hozzánk legközelebb a nickelsdorfi buli esik, amelyre korlátozott számban napijegyek is kaphatók.