A múlt héten a Coldplay nyilatkozata nyomán már írtam nagy vonalakban arról, hogy mik is a legfontosabb üzleti vonatkozásai az X-faktornak (elsősorban a magyar példán keresztül), de akkor az csak egy általános, nagyobb képet volt hivatott festeni a műsorról és gazdasági hatásairól. Most, hogy közeledik a második magyar széria vége, gondoltam írok egy összegzést számokban az elsőről. Rövid időn belül ez már a harmadik cikkem a témában, mivel az üzleti dolgok most indulnak majd be igazán, a közeljövőben valószínűleg még többször jelentkezem ezzel kapcsolatos írásokkal, tehát természetesen nem arról, hogy milyen póló volt valamelyik kedvencen, vagy épp melyik dalt énekelte, vagy, hogy Feró lehúzta-e vagy sem. Csak is szigorúan üzletről, mivel maga a műsor is arról szól.
Azt még itt az elején le kell szögeznem, hogy akármilyen adatokhoz nem férek hozzá, így pl. arról nem tudok semmit, hogy vajon hány sms-t küldött a nézősereg kedvencei támogatására (de azért majd számolgatok). Több eseteben is csak becsült adatokkal tudok szolgálni, de azok is megteszik, már önmagában a nagyságrendek ismerete is sok információt jelent. Legelsőként az első széria énekeseinek eladott lemezeivel foglalkoznék. Abban a bizonyos Coldplay-es cikkben azt írtam, hogy legalább 50 000 példány kelt el az első négy helyezett (Janicsák Veca, Király L. Norbert, Takács Nikolas, Vastag Csaba) Első X és Második X című lemezéből összesen. Ezt a MAHASZ adatokra alapoztam, ami hivatalos ugyan, de mint kiderült súlyos hiányosságai lehetnek (vannak). A Sony adatai szerint ez a négyes a nevezett albumaikból összesen mintegy 150 000 darabot adott el, plusz hozzá kell még számolni az ő sikerük nyomán kiadott Wolf Kati és Vastag Tomi Első X-eket is (amikről viszont nincsenek adataim). 2000 Ft-os kiskereskedelmi árral számolva, ez 300 millió forintos bevétel, a lemezek előállítása pedig az átlagosnál olcsóbb, mert a rá kerülő felvételek már a tévés sugárzás során elkészülnek, csak lemezre kell nyomni őket, a borítók is egy sémára készülnek, valamint külön reklámozni sem kell őket, ezt szintén elvégzi a tévéadás. A két eladási szám közötti hatalmas különbség oka valószínűleg az, hogy rengeteg lemezt adtak el pl. Spar és Euronics üzletekben, amik nem hinném, hogy jelentéseket küldenek a MAHASZ-nak a fogyásokról. A MAHASZ pedig csak azt tudja számba venni, amit jelentenek neki. Ezzel szemben a kiadó pedig tudja, hogy mennyit szállított a partnerekhez és azokból mennyi ment el (persze ők meg felfelé kerekítenek, amennyire csak lehet). Szintén fontos üzleti terület a fellépések, turnék. A 2010-es széria végén a hatalmas érdeklődésre tekintettel dupla X-faktor koncert volt a Sportarénában, ami kb. 20 000 embert jelenthet. A legolcsóbb jegy 4900, a legdrágább 15 000 Ft volt. Az idei arénás műsorra már 3900-ért is be lehet menni (valószínűleg rosszabb minőségű helyre szól, mint a tavalyi 4900 Ft-os), de aki hajlandó a jobb helyért többet fizetni, az már tud venni 19 000 Ft-ért is belépőt, és jellemzően ezek fogynak el leghamarabb. Aztán persze országos sportcsarnok turnéra indultak az énekesek, a legtöbb nagyobb városban felléptek (ugyan pontos listám nincs), még Zalaegerszegen is bő egy hónapon belül kétszer, bár második alkalommal már nem az egész pereputty, csak a legtovább versenyben maradottak, és ami még fontos, hogy a jegyárak jellemzően 3000-3500 Ft körül alakultak a helyszínen. Ezek után 2011. májusban még hét állomásos erdélyi turnéra is mentek. E fellépésekhez hozzá számolni azt a rengeteg haknit, amit később adtak, pedig szinte lehetetlen, azóta pedig már saját lemezekkel indultak körútra azok, akik a leginkább felszínen tudtak maradni (érdemes kiemelni Janicsák Veca önálló Sportarénás koncertjét, ahol ugyan 3-4000 ember volt csak – köztük sok vendég, mint külföldi producerek stb. - de feltételezem, hogy a menedzsere tudja, hogy mit csinál). Ezek mellett szintén fontos kampány volt, amikor Sony és a Spar állt össze a Starzone program keretében, ami lényegében az X-faktor legjobbjaira épült, ők voltak a középpontban. Ezért is érdekes ez a szórakoztató műsor, mert a profiljától eléggé távol eső vállalatokat is integrálni tudott a folyamataiba. Szintén hatalmas bevételi forrás a nézők által küldött sms-esek tömkelege. Erről sajnos nem állnak rendelkezésre adatok, a műsorban soha nem hangzik el, hogy kire mennyi szavazat érkezett (a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság több levelet is kapott, amik kifogásolják a szavazások menetét, átláthatóságát és kétségbe vonják azok tisztaságát), de azért megpróbálkozom adni valami támpontot, hogy el tudjuk képzelni ezek méreteit. A 35-48. héten (tehát 14 hét során) átlagosan 2 171 499 ember (saját számítás a BrandTrend adatai alapján) nézte az X-faktor műsorait, a legnagyobb nézettségű hét a 38. volt 2 384 270 fővel. Ha csak annyit feltételezünk, hogy a nézők fele küld egy sms-t – amelynek ára 315 Ft ÁFA-val - akkor is kb. 342 millió forint árbevételt generálnak egy műsor ideje alatt az RTL Klubnak és a Telekom New Media Zrt.-nek és végső soron az államnak. A fenti adatok alapjául szolgáló 14 adással számolva ez kb. 4,8 milliárd forint, de szerintem az én számaim alábecsülik a valóságot. (Lehet, hogy a nézők több mint fele szavaz, illetve egy személy több sms-t is küld.) Ezek után kíváncsian várom, hogy a második széria felül tudja-e múlni az elsőt számokban, mivel már az is manapság ritkán látott, szinte hihetetlen mutatókat produkált.