HTML

Rockhaven

Ezen a blogon elsősorban underground zenekarokkal (főleg rock, metal) és lemeziparral, zeneüzlettel kapcsolatos híreket olvashatsz.

Friss topikok

Címkék

200 (14) 2011 (12) 2012 (74) 2013 (15) 2014 (2) 21 (2) a (3) acta (2) adele (3) aftershock (3) against (3) album (79) all (7) amazon (3) amerika (4) and (12) atv (2) bakelit (3) baroness (4) bees (3) behind (6) bevétel (2) bevételek (3) billboard (20) bizkit (2) bizottság (2) blind (2) blood (2) bolt (3) borító (2) born (4) brit (3) britannia (3) budapest (5) bulls (2) buzz (4) by (5) carey (2) cavalera (2) cd (3) chili (3) chino (2) chris (2) circle (2) cobra (3) converge (7) cowell (2) dal (3) danny (2) day (5) days (3) de (3) deftones (6) devo (2) digitális (7) dokumentumfilm (2) doomriders (5) down (3) eladás (11) eladások (18) első (3) emi (6) enslaved (2) ep (2) értékesítés (5) eu (2) európa (29) európai (5) faktor (4) felvásárlás (3) felvétel (2) fesztivál (4) fighters (2) fire (4) foo (2) freak (3) gaga (3) germany (3) go (3) godsmack (2) gojira (2) gold (2) google (2) grammy (2) grand (2) green (8) használt (2) hell (2) hero (3) high (4) hmv (2) hot (3) houston (2) hunter (10) ifpi (3) illegális (3) im (3) in (4) inspired (2) itunes (5) james (5) jog (3) kalózkodás (3) keenan (5) kiadás (2) kislemez (2) klub (2) koloss (11) koncert (20) korn (2) lady (3) leave (6) lemez (11) lemezipar (4) lemezkiadó (2) letöltés (5) limp (2) linkin (2) lista (3) lite (2) live (4) living (2) love (6) machine (3) made (3) madonna (2) magyarország (2) magyar digitális zeneértékesítés online letöltés mobil előfizetés ad supported modell (3) manson (4) marilyn (4) második (2) mastodon (17) mastodon the hunter album 2011 (2) max (2) maynard (5) mdna (2) megaupload (2) melvins (5) meshuggah (13) metallica (3) morello (2) moreno (2) motörhead (2) motorhead (2) mp3 (12) music (8) myself (2) mysteriis (3) nagy (3) nightwatchman (3) no (2) női (2) not (2) nyár (5) of (4) offspring (6) on (7) online (6) osborne (2) osbourne (2) park (2) peppers (3) perfect (2) pipa (2) protest (3) publishing (3) puke (3) rage (3) rage against the machine koncert los angeles la rising 2011 memorial coliseum (3) rammstein (3) rebel (3) record (2) red (3) redigi (2) régi (2) riaa (3) rock (3) rtl (2) scion (2) self (2) simon (2) single (6) slayer (2) sony (7) sopa (2) soulfly (3) soulfly max cavalera új album 2012 (2) split (2) spotify (3) spotify facebook f8 on demand music streaming együttműködés (2) store (3) streaming (5) szám (2) szerzői (3) taylor (2) the (34) things (2) titled (2) to (2) tom (2) tom morello the nightwatchman world wide rebel songs új album 2011 (3) tool (7) top (3) torrent (2) tour (4) turné (51) új (76) universal (7) usa (12) válogatás (2) vermis (3) villain (3) vinyl (6) volition (2) warner (2) way (2) we (7) whitney (2) wide (3) with (3) world (3) x (4) yellow (4) you (4) zene (6) zeneértékesítés (2) zenekarok (2) Címkefelhő

A magyar X-faktor számokban

tamibasi 2011.12.13. 16:16

A múlt héten a Coldplay nyilatkozata nyomán már írtam nagy vonalakban arról, hogy mik is a legfontosabb üzleti vonatkozásai az X-faktornak (elsősorban a magyar példán keresztül), de akkor az csak egy általános, nagyobb képet volt hivatott festeni a műsorról és gazdasági hatásairól. Most, hogy közeledik a második magyar széria vége, gondoltam írok egy összegzést számokban az elsőről. Rövid időn belül ez már a harmadik cikkem a témában, mivel az üzleti dolgok most indulnak majd be igazán, a közeljövőben valószínűleg még többször jelentkezem ezzel kapcsolatos írásokkal, tehát természetesen nem arról, hogy milyen póló volt valamelyik kedvencen, vagy épp melyik dalt énekelte, vagy, hogy Feró lehúzta-e vagy sem. Csak is szigorúan üzletről, mivel maga a műsor is arról szól.

Azt még itt az elején le kell szögeznem, hogy akármilyen adatokhoz nem férek hozzá, így pl. arról nem tudok semmit, hogy vajon hány sms-t küldött a nézősereg kedvencei támogatására (de azért majd számolgatok). Több eseteben is csak becsült adatokkal tudok szolgálni, de azok is megteszik, már önmagában a nagyságrendek ismerete is sok információt jelent. Legelsőként az első széria énekeseinek eladott lemezeivel foglalkoznék. Abban a bizonyos Coldplay-es cikkben azt írtam, hogy legalább 50 000 példány kelt el az első négy helyezett (Janicsák Veca, Király L. Norbert, Takács Nikolas, Vastag Csaba) Első X és Második X című lemezéből összesen. Ezt a MAHASZ adatokra alapoztam, ami hivatalos ugyan, de mint kiderült súlyos hiányosságai lehetnek (vannak). A Sony adatai szerint ez a négyes a nevezett albumaikból összesen mintegy 150 000 darabot adott el, plusz hozzá kell még számolni az ő sikerük nyomán kiadott Wolf Kati és Vastag Tomi Első X-eket is (amikről viszont nincsenek adataim). 2000 Ft-os kiskereskedelmi árral számolva, ez 300 millió forintos bevétel, a lemezek előállítása pedig az átlagosnál olcsóbb, mert a rá kerülő felvételek már a tévés sugárzás során elkészülnek, csak lemezre kell nyomni őket, a borítók is egy sémára készülnek, valamint külön reklámozni sem kell őket, ezt szintén elvégzi a tévéadás. A két eladási szám közötti hatalmas különbség oka valószínűleg az, hogy rengeteg lemezt adtak el pl. Spar és Euronics üzletekben, amik nem hinném, hogy jelentéseket küldenek a MAHASZ-nak a fogyásokról. A MAHASZ pedig csak azt tudja számba venni, amit jelentenek neki. Ezzel szemben a kiadó pedig tudja, hogy mennyit szállított a partnerekhez és azokból mennyi ment el (persze ők meg felfelé kerekítenek, amennyire csak lehet). Szintén fontos üzleti terület a fellépések, turnék. A 2010-es széria végén a hatalmas érdeklődésre tekintettel dupla X-faktor koncert volt a Sportarénában, ami kb. 20 000 embert jelenthet. A legolcsóbb jegy 4900, a legdrágább 15 000 Ft volt. Az idei arénás műsorra már 3900-ért is be lehet menni (valószínűleg rosszabb minőségű helyre szól, mint a tavalyi 4900 Ft-os), de aki hajlandó a jobb helyért többet fizetni, az már tud venni 19 000 Ft-ért is belépőt, és jellemzően ezek fogynak el leghamarabb. Aztán persze országos sportcsarnok turnéra indultak az énekesek, a legtöbb nagyobb városban felléptek (ugyan pontos listám nincs), még Zalaegerszegen is bő egy hónapon belül kétszer, bár második alkalommal már nem az egész pereputty, csak a legtovább versenyben maradottak, és ami még fontos, hogy a jegyárak jellemzően 3000-3500 Ft körül alakultak a helyszínen. Ezek után 2011. májusban még hét állomásos erdélyi turnéra is mentek. E fellépésekhez hozzá számolni azt a rengeteg haknit, amit később adtak, pedig szinte lehetetlen, azóta pedig már saját lemezekkel indultak körútra azok, akik a leginkább felszínen tudtak maradni (érdemes kiemelni Janicsák Veca önálló Sportarénás koncertjét, ahol ugyan 3-4000 ember volt csak – köztük sok vendég, mint külföldi producerek stb. - de feltételezem, hogy a menedzsere tudja, hogy mit csinál). Ezek mellett szintén fontos kampány volt, amikor Sony és a Spar állt össze a Starzone program keretében, ami lényegében az X-faktor legjobbjaira épült, ők voltak a középpontban. Ezért is érdekes ez a szórakoztató műsor, mert a profiljától eléggé távol eső vállalatokat is integrálni tudott a folyamataiba. Szintén hatalmas bevételi forrás a nézők által küldött sms-esek tömkelege. Erről sajnos nem állnak rendelkezésre adatok, a műsorban soha nem hangzik el, hogy kire mennyi szavazat érkezett (a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság több levelet is kapott, amik kifogásolják a szavazások menetét, átláthatóságát és kétségbe vonják azok tisztaságát), de azért megpróbálkozom adni valami támpontot, hogy el tudjuk képzelni ezek méreteit. A 35-48. héten (tehát 14 hét során) átlagosan 2 171 499 ember (saját számítás a BrandTrend adatai alapján) nézte az X-faktor műsorait, a legnagyobb nézettségű hét a 38. volt 2 384 270 fővel. Ha csak annyit feltételezünk, hogy a nézők fele küld egy sms-t – amelynek ára 315 Ft ÁFA-val - akkor is kb. 342 millió forint árbevételt generálnak egy műsor ideje alatt az RTL Klubnak és a Telekom New Media Zrt.-nek és végső soron az államnak. A fenti adatok alapjául szolgáló 14 adással számolva ez kb. 4,8 milliárd forint, de szerintem az én számaim alábecsülik a valóságot. (Lehet, hogy a nézők több mint fele szavaz, illetve egy személy több sms-t is küld.) Ezek után kíváncsian várom, hogy a második széria felül tudja-e múlni az elsőt számokban, mivel már az is manapság ritkán látott, szinte hihetetlen mutatókat produkált.

Címkék: csaba rtl klub sony király második első x music l takács norbert vastag faktor nikolas janicsák veca

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rockhaven.blog.hu/api/trackback/id/tr343460688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása