A Spotify mostani hihetetlen növekedésének története július 14-ig nyúlik vissza, amikor is beléptek az USA piacára, és egy hatalmas potenciális fogyasztói bázishoz nyertek hozzáférést. De természetesen a legnagyobb lökést a szeptember 22-ei Facebook F8 konferencián tett bejelentés adta a növekedésnek, amikor is hivatalossá vált a Spotify és a Facebook integrációja. Szeptember végén a streaming szolgáltatásnak mintegy két millió előfizetője volt nyolc országban (már az USA-val együtt, és valószínűleg nagymértékben az USA-nak köszönhetően nőtt ez két millióra, és nem elsősorban a Facebook miatt) és kb. 5,3 millió havonta aktív felhasználója (ebben a tekintetben már minden bizonnyal jóval nagyobb a Facebook súlya). Ez figyelemre méltó növekedés a júniusi számokhoz képest, amikor is 1,54 millió előfizetője és 3,13 millió ingyenes hetente aktív felhasználója volt a szolgáltatásnak. A Facebook F8 konferencia másnapján (szeptember 23.) még valahol 3,45 millió körül lehetett a havonta aktív felhasználók száma, ami szeptember 30-ra felkúszott kb. 5,3 millióra. Ezekből a számokból persze nem szabad messze menő következtetéseket levonni, mert abban a bejelentés utáni kb. egy hétben sokan kipróbálták kíváncsiságból a Spotify-t, de lehet, hogy soha nem térnek vissza hozzá. Aki egyszer használta szeptemberben, az már havonta aktív felhasználónak minősül, de lehet, hogy már azon hónapban fel is hagy a használatával. Az alábbi ábra a havonta aktív felhasználók számának alakulását mutatja. (Forrás: Billboard)
Ennél jóval árnyaltabb képet mutat a naponta aktív felhasználók számának alakulása. Aki ugyanis havonta aktív felhasználó, nem biztos, hogy naponta is aktív. Ez utóbbi csoportba tartozó fogyasztók pedig értékesebbek. Amint a lenti ábrán is látható (Forrás: Billboard), a bejelentés után néhány nappal (szeptember 25.) hihetetlen mértékben megugrott a napi felhasználók száma, majd egy nappal később hatalmas mértékben vissza is esett, és azóta is – kis mértékben ugyan – folyamatosan csökken. Ami viszont fontos, hogy az eddigi legalacsonyabb, szeptember 30-ai pont is magasabban van, mint a Facebook kooperáció bejelentése előtti szint. Bár várhatóan a csökkenés októberben is folytatódni fog. A kérdés, hogy meddig.
Tehát, ahogy mondtam hosszú távú következtetéseket még nem lehet levonni egy hét adataiból, illetve jelenségeiből, de úgy néz ki, hogy mindenképpen előnyös volt ez a bizonyos együttműködés a Spotify-nak. A legfontosabb dolog, hogy hol stabilizálódik majd a napi felhasználók száma (esetleg idővel növekedésnek indul-e?), illetve, hogy az eddigit meghaladó mértékben tudják-e növelni az előfizető ügyfeleik számát.