HTML

Rockhaven

Ezen a blogon elsősorban underground zenekarokkal (főleg rock, metal) és lemeziparral, zeneüzlettel kapcsolatos híreket olvashatsz.

Friss topikok

Címkék

200 (14) 2011 (12) 2012 (74) 2013 (15) 2014 (2) 21 (2) a (3) acta (2) adele (3) aftershock (3) against (3) album (79) all (7) amazon (3) amerika (4) and (12) atv (2) bakelit (3) baroness (4) bees (3) behind (6) bevétel (2) bevételek (3) billboard (20) bizkit (2) bizottság (2) blind (2) blood (2) bolt (3) borító (2) born (4) brit (3) britannia (3) budapest (5) bulls (2) buzz (4) by (5) carey (2) cavalera (2) cd (3) chili (3) chino (2) chris (2) circle (2) cobra (3) converge (7) cowell (2) dal (3) danny (2) day (5) days (3) de (3) deftones (6) devo (2) digitális (7) dokumentumfilm (2) doomriders (5) down (3) eladás (11) eladások (18) első (3) emi (6) enslaved (2) ep (2) értékesítés (5) eu (2) európa (29) európai (5) faktor (4) felvásárlás (3) felvétel (2) fesztivál (4) fighters (2) fire (4) foo (2) freak (3) gaga (3) germany (3) go (3) godsmack (2) gojira (2) gold (2) google (2) grammy (2) grand (2) green (8) használt (2) hell (2) hero (3) high (4) hmv (2) hot (3) houston (2) hunter (10) ifpi (3) illegális (3) im (3) in (4) inspired (2) itunes (5) james (5) jog (3) kalózkodás (3) keenan (5) kiadás (2) kislemez (2) klub (2) koloss (11) koncert (20) korn (2) lady (3) leave (6) lemez (11) lemezipar (4) lemezkiadó (2) letöltés (5) limp (2) linkin (2) lista (3) lite (2) live (4) living (2) love (6) machine (3) made (3) madonna (2) magyarország (2) magyar digitális zeneértékesítés online letöltés mobil előfizetés ad supported modell (3) manson (4) marilyn (4) második (2) mastodon (17) mastodon the hunter album 2011 (2) max (2) maynard (5) mdna (2) megaupload (2) melvins (5) meshuggah (13) metallica (3) morello (2) moreno (2) motörhead (2) motorhead (2) mp3 (12) music (8) myself (2) mysteriis (3) nagy (3) nightwatchman (3) no (2) női (2) not (2) nyár (5) of (4) offspring (6) on (7) online (6) osborne (2) osbourne (2) park (2) peppers (3) perfect (2) pipa (2) protest (3) publishing (3) puke (3) rage (3) rage against the machine koncert los angeles la rising 2011 memorial coliseum (3) rammstein (3) rebel (3) record (2) red (3) redigi (2) régi (2) riaa (3) rock (3) rtl (2) scion (2) self (2) simon (2) single (6) slayer (2) sony (7) sopa (2) soulfly (3) soulfly max cavalera új album 2012 (2) split (2) spotify (3) spotify facebook f8 on demand music streaming együttműködés (2) store (3) streaming (5) szám (2) szerzői (3) taylor (2) the (34) things (2) titled (2) to (2) tom (2) tom morello the nightwatchman world wide rebel songs új album 2011 (3) tool (7) top (3) torrent (2) tour (4) turné (51) új (76) universal (7) usa (12) válogatás (2) vermis (3) villain (3) vinyl (6) volition (2) warner (2) way (2) we (7) whitney (2) wide (3) with (3) world (3) x (4) yellow (4) you (4) zene (6) zeneértékesítés (2) zenekarok (2) Címkefelhő

A szerzői jogok védelmi ideje - nem lesz ingyen a Beatles

tamibasi 2011.09.08. 13:54


Minden dalt, mivel az szellemi termék, a szerzői jog véd. Attól függően, hogy az a dal, illetve az azt megíró szerző, zenekar életműve mekkora érdeklődésre tart számot, ezeket a törvényeket igyekeznek érvényesíteni is a jogtulajdonosok. Szükség esetén a védelmi idejüket is meghosszabbítani. De mi is az a védelmi idő? Valószínűleg nem sokan tudnak ennek a létezéséről. Több fajtája is van, mivel nem minden résztvevő vette ki egyenlő mértékben a részét a munkából egy-egy dal létrehozásakor, ami természetes is. Hiszen a legnagyobb munka megírni a művet, nem pedig lemezre venni. Eszerint a leghosszabb védelem a szerzőnek jár. A szerzők és jogaik védettek egész életükben, valamint haláluk után 70 évig. Ez Magyarországon is így van, az EU-s szabályokkal összhangban. A 70 év lejárta után az alkotás közkinccsé válik, az egyetemes emberi tudást gazdagítja és lehetővé válik ingyenes felhasználása, vagy akár fejlesztése is. A szerzőkre vonatkozó szabályok tartalmaznak egy bizonyos „újra értékesítési jogot” (resale rights of artists) a szerzők számára. Az EU-s jog további jogilag védett csoportokat különböztet meg: az előadók és a hangfelvétel előállítói (általában a lemezcégek). Mindkettejük esetében 50 év a védettségi idő, csak annak kezdetének számítása tér el. Előadók esetében az első nyilvános előadás, a kiadók esetében pedig a hangfelvétel kiadásának időpontja - illetve annak elkészítése, ha sosem lett publikálva – a kezdési pont ennek az 50 éves periódusnak a számításában. 2008-ban az Európai Bizottság javasolta ezen utóbbi kettő csoport esetében a védettségi idő 95 évre emelését, ezt ez előterjesztést az Európai Parlament 70 évre módosította, amelyet 2009 áprilisában el is fogadott a parlament. (Frissebb információkat nem találtam, de az biztosnak tűnik, hogy az 50 évet növelték.) Természetesen az eddig felsorolt szabályok és védettségi idők akár országonként eltérhetnek, ahogy el is térnek. Erre most nem térek ki részletesen, a számunkra legfontosabb régió, az EU szabályozását akartam ismertetni. Az EU-s szerzői jog elvileg minden tagra érvényes, de vannak viták bizonyos kérdésekben, illetve egyes fogalmak értelmezésében. Például a közkincs (public domain, elvileg ezt a fogalmat nem ismerik a magyar törvények) és a szabad felhasználás ilyen kategóriák. Ez is mutatja, hogy mennyire eltérő lehet a gondolkodás különböző országokban, illetve ugyanazon fogalmak értelmezése. Ezért lenne fontos és szükséges, hogy egy új, modern kornak megfelelő, mindenki által elfogadható szerzői jogi szabályozást vezessenek be, ha nem is az egész világra kiterjedően, de legalább egy valóban egységes EU-s rendszert.
Amiért érdekes ez a védettségi idő, és amiért elővettem a témát igazából nem alapvetően az, hogy szerzői jogi órát tartsak, hanem annak a folyamatnak és a mögötte lévő érdekeknek a bemutatása, amelynek során előbb, vagy utóbb szinte minden fontos lemezpiacon emelték a legalacsonyabb védettségi időket, mint ahogy az EU-ban is. Értelmezésem szerint a lemezcégek adott felvétellel kapcsolatos jogai a régi rendszerben 50 év után lejártak (Európában), és ekkor jöhetett a szerzők újra értékesítési joga, amely bevételeiből részesedhettek. A kiadók elveszítették volna a felvételekkel kapcsolatos jogaikat (pl. a azok kiadásához való kizárólagos jog), amelyeket azok előállításakor szereztek (egy zenei album esetében annak különböző jogai általában a kiadó tulajdonában vannak, ha csak a zenekar, énekes később azokat nem vásárolja meg) és így ők már nem juthattak volna haszonhoz azokból. Magyarországon is megjelent több cikk, amely várta már ennek az 50 évnek a lejártát és akkor pl. ingyen juthattunk volna Beatles dalokhoz (2013-ban jár le az 50 év első albumuk esetében) és még sok egyéb neves zenekar számaihoz. Ezek a cikkek már tárgytalanok, sőt bizonyos esetekben nem is pontosak. Ha nem is változott volna a szabályozás, 50 év után akkor sem váltak volna ingyenesen elérhetővé pl. a Beatles albumok, mert akkor csak a kiadó jogai jártak volna le, a szerzőké nem (több szerző esetén az utolsó halálától számítódik a 70 év), tehát nem lettek volna szabadon terjeszthetők, ingyen felhasználhatók. A védettségi idő növelése nem más célt szolgál(t), mint hogy a kiadók még tovább profitálhassanak ezekből a korai rock felvételekből. A ’60-as évek elején, illetve a régi szabályozás megalkotásakor ki gondolta volna, hogy ezek az albumok még 50 évvel később is kapósak lesznek, és az emberek még fizetni is hajlandók értük. Erre reagáltak gyorsan és hatékonyan a kiadók, illetve a szórakoztatóipari lobbi (filmipar esetében is hasonló változások voltak) és a megfelelő ajtókon kopogtatva elérték, hogy a fontosabb lemezpiacokon, illetve az EU-ban megemeljék ezeket a határokat. Jó kapcsolataik révén tehát saját javukra fordították a helyzetet, de mindenképpen hozzá kell tenni, hogy akár sikerült volna ez a kiadóknak, akár nem, valószínűleg továbbra sem lettek volna ingyen azok a zenék, amelyeket első körben érintett volna az 50 év lejárta. Mivel a szerző élete, plusz 70 év elég hosszú időtartam, ilyen módon nem érdemes arra pályázni, hogy egyszer csak kedvenc bandánk dalai ingyenesek lesznek. De igazából, aki akarja, az már ma is elérheti azokat ingyen, szóval a fogyasztó szemszögéből a védettségi idő növelése nem egy nagy probléma, a kiadóknak meg megadta a lehetőséget, hogy azoktól, akik még hajlandók fizetni egy lemezért, továbbra is ők kérhessenek pénzt.

Címkék: eu szerzői jog védettségi idő előadók kiadók jogai

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rockhaven.blog.hu/api/trackback/id/tr223352838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tamibasi 2011.09.08. 13:54:00

Helló,

véleményem szerint ezek a régi zenék (pl. Beatles, Rolling Stones, Pink Floyd), akik először estek volna ebbe az 50 éves dologba, főleg az idősebb generációkat érdeklik. Persze kivétel mindig, van főleg nyugatra tőlünk, Magyarországon viszont a fiatalokat ezek annyira nem érdeklik. Szóval ezek az idősebb emberek lehet, hogy az elvek miatt veszik meg őket (ők még úgy nőttek fel, szocializálódtak, hogy a zene fizikailag létezik és fizetünk érte), vagy mert ők nem is ismerik már ezeket a torrent oldalakat, meg az új technikai kütyüket, nincsenek képben velük hogyan működnek. (Amit persze nem lenne nehéz megtanulni, de sokan vannak akik egyszerűen már nem is akarják, maradnak a réginél.) De általánosságban megfogalmazva, elvonatkoztatva a régi zenéktől, leginkább szerintem a gyűjtök vásárolnak (egy gyűjtőnél pedig a régi zene/új zene különbség nincs, sőt a régi még értékesebb is lehet), akiknek fontos, hogy fizikailag birtokukban legyen a zene, de ugyanilyen, ha nem fontosabb maga a tok, a borító, a lemezhallgatás szertartása, hazaérkezéskor a lemez kicsomagolása, a booklet átlapozása. Szerintem erre vágynak, ami fizetés ellenében érhető el. Valamint tudjuk, hogy a gyűjtök nem viselkednek racionálisan és ami még "rosszabb" sosem érik el a telítettségi pontot, szóval a legtöbb esetben ésszerűséget ne is keressük a lemezvásárlások hátterében. Olyan dologért fizetnek, ami egy átlagos zenefogyasztó szerint ingyen is elérhető, de ők 12 db mp3 fájlnál többre vágynak. A válasz valahol a pszichológia területén keresendő.
Remélem hasznos volt a válaszom! Ha van bármi észrevételed, vagy új kérdésed, várom!

Tücsi 2011.09.08. 13:54:00

Szia!

Azon gondolkodtam, hogy a bejegyzésben írtad, hogy vannak, akik hajlandók fizetni a régi zenékért is, holott, még a kisujjukat sem kellene megmozdítaniuk, és ingyen hozzájuthatnának ezekhez a dalokhoz. Szerintem ők nemcsak hajlandók fizetni, hanem fizetni vágynak.

Te hogyan látod ezt?
süti beállítások módosítása